Peminat Setia

Tuesday, October 18, 2011

Kisah Kita -BAB 2


    
       Sudah masuk waktu ke dua bagi matapelajaran Biologi kelas lima Alpha namun kelibat Cikgu Patimah masih tidak kelihatan. Suasana kelas yang ditinggalkan sunyi kini sudah riuh.

            “Wei! Cikgu Patimah dah nak sampai la. Ada awek ikut dia. Cepat buat-buat bace buku daripada kena denda nanti.”arah Fairuz apabila bayangan Cikgu Patimah kian menghampiri kelas mereka.

            “Maaf ya, hari ini kita tidak dapat belajar seperti biasa kerana hari ini ada rakan baru yang akan menjadi ahli kelas kamu. Jadi tadi saya terpaksa tinggalkan kamu semua untuk menguruskan rakan baru kami ini. Baiklah mari sini Putri, perkenalkan diri kamu sekali ya.

            ‘Eh! Ni awek yang aku selamatkan tadi. Rupanya dia kelas aku. Ada chance la aku nak usher dia nih. Yeah!’gumam Fairuz dalam hatinya.

            “Assalamualaikum. Nama saya Putri Adlina Bt Ramli. Saya berasal dari Melaka tetapi sebelum ini menetap di Pekan, Pahang kerana ikut keluarga berpindah. Sila beri tunjuk ajar kepada saya ya. Saya ada pantun sikit untuk kamu semua. Ini pantunnya ‘Buah cempedak di luar pagar,Ambil galah tolong jolokkan, Saya budak baru belajar, Kalau salah tolong tunjukkan’. Sekian”ucap Putri sambil tersenyum kepada Fairuz kerana terkenangkan saat dia di buli sebentar tadi.

            ‘Amboi! Minah ni nak try aku ke apa? Senyum-senyum kat aku pulak. Bibir dah lah seksi. Gigit karang.GRRRR’omel Fairuz sambil membalas senyuman kepada Putri.

            “Wah! Bukan main lagi berpantun ya ucapan awak . Tak pernah pun murid yang baru masuk kat kelas ni sebelum ini bagi ucapan macam awak. Dah awak pergi lah duduk di tempat kosong di sebelah Jannifer tu ya.”

Kelas diteruskan sehingga tamat waktu matapelajaran Biologi dan diteruskan dengan waktu-waktu matapelajaran yang lain. Sepanjang proses pembelajaran hari tersebut Fairuz tidak dapat menumpukan sepenuh perhatiaannya kerana dia asyik melihat gaya Putri berbicara. Petah. Sama seperti…. Nora.

    “Wei Ruz apesal pulak aku tengok ko punya mata dah berair tuh? Ko teringatkan Nora ke?”tegur Rizal yang pelik dengan kelakuan sahabatnya sepanjang hari.

    “Eh! Mana ada. Aku punya mata masuk habuk lah lagipun kan aku dah kata kat kau yang aku dalam proses melupakan dia Zal.”balas Fairuz yang cepat-cepat menyembunyikan kesedihan hatinya dengan mengesat air mata tiba-tiba sahaja rasa hendak keluar tanpa disedari.

    Sekembalinya Fairuz daripada sekolah Fairuz terus mandi dan menyalin pakaian dan kemudiannya menunaikan solat Zuhur. Dalam doanya hari itu dia meminta Allah agar dia dapat memulakan hidup baru tanpa kenangan Nora.

    “Ruz duduk sini jap mak nak cakap dengan kau.”tegur Pn Zai yang pelik melihat perangai anak lelaki bongsunya itu yang dilihatnya sejak tadi asyik tersenyum sendirian padahal rancangan yang ditontonnya bukanlah rancangan yang mempunyai unsur humor seperti rancangan Senario.

    “Kenapa pulak mak? Orang ada buat salah ker?”soal Fairuz yang merasa janggal apabila dipanggil ibunya sebegitu cara. Dia tidak menyangka kelakuannya yang asyik tersengih memikirkan kepetahan dan gaya percakapan Putri yang mirip Nora itu diketahui oleh ibunya.

    “Kau tu mak tengok dah macam orang gila jer. Asyik tersengeh seorang-seorang dah macam kerang busuk jer.”kata Pn Zai.

    “Mana ada orang tersengeh pulak nih. Orang tengah tengok tv nih. Cara orang ni masak western food lain macam lah. Sebab tu lah orang tersengeh tu.”balas Fairuz yang cuba “mengcover” malunya apabila ibunya perasan kelakuannya.

    ‘Habis lah aku macam mana pulak boleh kantoi dengan mak aku nih? Mungkin dia punya instinct kuat kot tu yang boleh bace isi hati aku’detik hati kecilnya.

    “Banyak lah kau punya alasan. Mak dengar cerita ada budak baru pindah kelas kau, betul ker?”soal ibunya lagi.

    ‘Sah aunty Tim yang bagitahu mak pasal putri ni mentang-mentang dia tuh cikgu kelas aku cerita yang “tak penting” macam ni pon dia bagi tahu mak aku. Tau la adik-dengan mak. Nak jawab ape la lepas ni?’bisik hati kecil Fairuz yang geram dengan perangai mak cik Patimahnya yang suka memberitahu perkembangan terkini kelasnya kepada ibunya.

    “Yup. Memang ada budak baru pon.Kenapa pulak mak nak dia jadi menantu bongsu mak ker?Hahahaha.”balas Fairuz sambil berseloroh.

    “Banyak la menantu bongsu. Kau belajar pon tak habis ada hati nak kahwin pulak. Ruz kejap lagi kita pergi jengok akak kau nak tak sebab mak rindu lah tengok cucu mak yang nakal tu?” soal ibunya.

    “Hmmm. Ok je lah lagipun hari ni kerja sekolah tak berapa banyak. Orang pun rindu jugak dekat Shahrul tu tapi dengan syarat mak kena belanja CoolBlog dulu sebab orang dah lama tak minumCoolBlog Chocolate Oreo Extra Pearl ye mak?”balas Fairuz lagi.

    “Yelah-yelah.”balas Pn Zai ringkas sambil memulakan langkah ke dapur untuk memasak makanan Shahrul iaitu nasi goring kampung dan sebiji telur mata kerbau. Budak kecil itu cukup gemar memakan makanan itu. Mungkin mengikut perangai ayahnya Nazren.

    Setibanya Fairuz di gerai CoolBlog dideretan kedai berhampiran rumahnya, dia perasan kelibat seorang gadis yang bertudung merah sedang menunggu pesanan disiapkan oleh aunty May pemilik gerai tersebut. Rupa-rupanya gadis itu ialah Putri.

    “Dia gadis bertudung merah, hatiku tergoda tergugat…”nyanyi Fairuz ditujukan khas buat Putri.

    ‘Eh mamat budak kelas aku. Overnya dia. Nak usha cakap jer la’gumam Putri dalam hati sambil memberikan senyuman mautnya kepada Fairuz dan menyebabkan Fairuz tersedak akibat menyanyi kerana terkena pukulan maut yang diberikan Putri.

    ‘Amboi! Minah ni buat aku malu je la depan aunty May. Agk-agak lah kalau nak bunuh aku pun dengan senyuman maut kau tuh’detik hati kecil Fairuz pula.

    “Wei! Putri kenapa senyum sampai macam tuh dekat Fairuz, tengok dia sudah tercikik. Kamu OK tak Fairuz?” soal aunty May kepada Fairuz.

    “Saya OK. Cuma tersedak sikit la aunty bukanya tercekik. Aunty macam biasa ya.”balas Fairuz.

    “Baiklah Fairuz. Ini amoi kawan kamu ya?”soal aunty May lagi.

    “Yalah aunty. Dia budak baru. Baru masuk hari ni. Nakal lah dia asyik tersenyum kat saya jer.”balas Fairuz lagi.

    “Eh! Mana ada, dia yang asyik tersenyum kat saya. Tapi apa-apa pun terima kasih ya sebab selamatkan saya pagi tadi.”sampuk Putri.

    Setelah selesai berurusan di gerai itu, mereka berpisah buat seketika. Fairuz terus bergerak ke kereta ibunya yang berada berhampiran deretan kerdai tersebut. Ibunya tidak banyak soal sebaliknya meneruskan perjalanan ke rumah kakaknya, Poya.

Kisah Kita - BAB 1


“Hoi! Korang semua ni apesal? Dah tak ada duit sangat ke sampai budak perempuan yang bukan tandingan korang nih pon korang nak buli?”sergah Fairuz menyebabkan lima orang budak lelaki yang giat membuli seorang pelajar perempuan itu lari lintang-pukang.

 Siapa yang berani melawan kata-kata Fairuz, pelajar tingkatan lima Alpha merangkap ketua pengawas sekolah itu.

 “Awak taka pa-apa?” soal Fairuz kepada pelajar itu.

            “Saya taka pa-apa” balas pelajar itu.


‘Fulamak, suara awek nih buat iman gua goyah lah pulak’ detik hati kecilnya. Dipandangnya pelajar tersebut dari atas ke bawah dua tiga kali.

            “Awak budak baru ke? Saya tak pernah nampak awak pun sebelum ni?” soal Fairuz bagi mengelak daripada perlakuannya sebentar tadi daripada diketahui pelajar tersebut.

            “ Yup. Saya plajar baru kat sekolah ni. Terima kasih ya, sebab tolong saya sebentar tadi. Nama saya Putri.” Balas pelajar tersebut sambil memperkenalakan dirinya.

  “Saya nak ke pejabat, erm boleh awak tunjukkan jalannya?” soal Putri dengan secebis senyuman yang manis.

    ‘Errk! Adush senyuman yang bias mencairkan hati aku la pulak minah ni bagi’getus hatinya.

     “ Boleh la lagipun saya rasa memang tanggungjawab saya sebagai ketua pengawas untuk melayan tetamu di sekolah ini. Hahahaha.”usik Fairuz.

Selesai dengan urusan pelajar baru itu, Fairuz melangkah keluar dari pejabat dan menuju kearah kelas lima Alpha.

“Ruz aku dengar cerita kau ada selamatkan seorang awek daripada dibuli dengan budak-budak tingkatan empat tadi. Betul ke?” soal Rizal, sahabat baik Fairuz sejurus dia duduk di tempat duduknya.

“Ye. Memang betul pun. Biasalah lelaki budiman macam aku ni memang pantang nampak budak perempuan dikasari budak lelaki. Dayus!” balas Fairuz.

“Budiman lah sangat kau tuh. Bukan semalam kau ade buli kakak kau ker mase kau nak makan aiskrim? Hahaha!” usik Rizal.

“ Budak baru tu kelas ape?”soal Rizal.

“Mana aku tau. Aku tolong tunjuk jalan kat budak tu je kot bukannye aku pergi menyibuk sekali kat dalam bilik pengetua tuh” balas Fairuz sambil tangannya laju menyelak buku Biology SPM.

Krrrrriiing!!!!!

    Bunyi loceng itu menyebabkan kelas lima Alpha yang hiruk-pikuk kembali senyap. Satu minit kemudian kedengaran bunyi tapak kasut tumit tinggi. Siapa lagi pemakainya kalau bukan Cikgu Patimah, yang mengajar subjek Biology kelas tersebut dan merupakan guru kelas lima Alpha. Seketika kemudian kedengaran suara ketua tingkatan memberi salam diikuti suara pelajar lain.

    “Baiklah hari ini saya nak kamu semua buat kerja sendiri ye sebab saya ada urusan dekat pejabat. Saya tak nak dengar suara kelas kamu nanti masa saya berada di pejabat. Fairuz awak dan Luqman tolong jaga kelas ni ya.”kata Cikgu Patimah sejurus sahaja menjawab salam yang diberi oleh anak muridnya.

    “Baik cikgu.” balas Fairuz dan Azri serentak. Seketika kemudian Cikgu Patimah melangkah keluar dari kelas itu.

    “Fairuz kau tolong jagakan kelas ni sekejap ye, aku nak pergi kelas sebelah sekejap” kata Luqman.

            “Yelah cepat sikit tau kau tu ketua kelas. Kau nak pergi kelas sebelah kenapa pulak?”soal Fairuz yang kehairanan apabila melihat Luqman membawa sebuah bungkusan besar menuju ke pintu kelas.

    “Ok. Aku pergi sebelah sebab nak bagi awek aku hadiah ni. Well kan hari ni genap lima tahun kita orang jadi couple. Hahahaha.” balas Azri.

    “Yelah-yelah, kau pergi la. Tapi jangan sampai kantoi pulak dengan Cikgu Azmi sebab tadi aku ada nampak dia tengah merayau kat blok sebelah.”kata Fairuz.

    “Errkkk. Dia tengah merayau eh? Oklah aku kena pergi cepat nih. Gerak dulu ye bro.” balas Luqmani.

    Siapa yang tak tahu tentang kisah percintaan Luqman dan Amalina yang  sudah lima tahun usia perhubungan mereka.

            “Kau tengok Fairuz bahagia jer diorang tu. Sudah-sudah la. Jangan kau ingat lagi kisah percintaan kau dan Nora. Biarlah kisah itu berlalu. Tak tenang roh dia Ruz” tegur Rizal yang tahu bahawa Fairuz sedang mengenang kisah percintaannya dengan Nora yang telah meniggal dunia akibat leukemia. 

    “Kau ni kenapa Zal? Bila masa pulak aku ingat pasal kisah cinta kita orang.” balas Fairuz yang cuba menutup kesalahannya.

    “Aku kenal kau Ruz. Nampak jer ok kat luar tapi kat dalam kau tengah merintih kan?” soal Rizal.
            Fairuz bungkam dan bergerak menuju ke mejanya. Dia menekup mukanya ke atas meja itu. Rizal yang perasan dengan perlakuan sahabat baiknya itu, bergerak ke meja rakannya.

            “Eh Fairuz kau marah aku ke?”soal Rizal.

    “Erm. Mana ade. Aku tengah pikir ape yang kau cakap tu ade betulnye jugak. Ko tau la kan aku nih nampak jer ganas, tapi dalam hati ada taman kan. Aku pun memang tengah dalam proses melupakan kenangan yang memedihkan tu.”balas Fairuz.

    “Oklah kalau macam tuh. Aku tau macam mana nak lupakan Nora. Kau cubalah cari pengganti dia.”cadang Rizal.

    “Yelah aku cuba cara tu. Tapi siapa?”soal Fairuz kembali.

    “Aku yakin Allah akan tunjukkan siapa yang patut kau pilih.”balas Rizal.

    Fairuz mengangguk tanda bersetuju. Dia percaya bahawa setiap yang terjadi di atas muka bumi ini belaku atas ketentuaan Allah sejak azali lagi dan dia juga sering berdoa agar roh Nora sentiasa dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman.

Tuesday, October 04, 2011

~AlHAMDULILLAH~

Harini RIANG rasenyer sebab DAPAT KERTAS ADD MATH .....
 Kira OK laaa LULUS..
Syukur Gak SEBAB soalan yang tak pernah try nak buat RUPANYA SENANG...
LEGA......
Kalau ader yang GAGAL dalam AddMath Bace NIH : 

Amacam Dah NAIK SEMANGAT??? MACAM MANE NGAN
 NIH
 
 
 Kalau Dah TRY yang TERBAIK tapi GAGAL gak..
 
 

CHOOSE YOUR WAY :

 

Random Quote GBS