Peminat Setia

Thursday, March 08, 2012

Tips Menjadi Pembahas

Assalamualaikum!
Ada orang tak kalau ada jawab salam.
HEHE..

WARNING : Entry hari ni bercorak awan larat memang melarat panjang ceritanya :D
Tapi sudi-sudi baca buat tambah ilmu

Ok hari ni nak story pasal pengalaman join
Pertandingan Bahas..

*Mungkin ada tips berguna buat budak sekolah yang tak lama lagi
ada pertandingan bahas dengan sekolah-sekolah lain

Aku first time join bahas masa tingkatan tiga 
Bayangkan masa tu memang tak tahu ape
TAKUUUT..

Sampaikan masa jadi menteri kedua yang patut membidas 
hujah kerajaan pon tak berani..

Yelah lawan bebudak sekolah lain yang lebih tua dari kita,
Kalau sekolah sama tak pe jugak bole aja  kalau nak lawan cakap kan..

Lepastu yang membuatkan aku bertambah cuak bila
Pak Cik aku pon ada tengok sekali aku berbahas
*Pak Cik aku cikgu sekolah yang kitorang lawan

Tapi itu cerita budak NOOB!

Tahun lepas terpilih lagi join bahas.
Bila kali pertama dengar cikgu pilih aku, Dila, Amalina, Luqman and Ain,
kitorang memang rasa malas sangat..

Ye lah sebab hari pertandingan bahas tu hari kitorang nak 
pergi tengok wayang Hikayat Makyong Merong Mahawangsa..

Berlatih pon nak tak nak jer..

Tapi bila dah lawan sekolah pertama
Perdana menterinya berhujah sambil terbatuk-batuk,
Time tu aku apa lagi jadi jahat 

Nak tau apa aku buat??
Bila aku nampak kelemahan dia yang terbatuk-batuk tu,
aku keluarkan senjata aku iaitu pandangan sinis serta senyuman menjatuhkan semangat..
Ape lagi makin galak lak batuk nya..
*Ceh ! Bajet selalu menang bahas jer.. HEHEHE

Round pertama selesai dengan kemenangan memihak kepada kitorang..

Raund ke dua pulak kitorang menang lagi
Bila dah menang dua kali berturut-turut, memang tak tau nak kata apa,
Kitorang serius tak pernah berbahas sebelum ni..

Bila semi finale,
Perasaan tak yakin timbul balik, tambah pulak petang tu,
kitorang nak tengok wayang, takut tak sempat..

Kitorang buat apa yang termampu je
Tapi hasil nya kitorang MENANG!!

TERGAMAM!

Kalau semi finale menang,
maknanya kitorang kena masuk FINALE!!

Owh tidak latihan lagi..

Tapi sebelom latihan,
Kitorang sempat tengok wayang tuh..

Latihan kitorang buat kat rumah Amalina
dan ada bekas guru kaunseling kitorang ada sekali  bagi tunjuk ajar..

Latihan melarat sampai pukul 11 malam..
punyalah semangat nak melawan kaaan.. haha

Gambo Pok Cik Sedang berucap
*timbalan Perdana Menteri tuh!


Esoknya melawan sekolah KLUSTER YANG TOP
dekat kawasan Masjid Tanah..

Kitorang kalah bermaruah,
Kerana rata-rata penonton kata sekolah kitorang yang patut menang.
Mungkin BIAS laa hehe..

Kitorang memang bengang gila time tuh
Sehingga berlaku konfrontasi dengan sekolah tu buat seketika..
*sekarang dah baik balik dah

TIPS UNTUK JADI PEMBAHAS YANG BAIK
  1. Mempunyai keberanian yang tinggi - semestinya WAJIB
  2. Kaji sedalam mungkin topik yang akan di bahas
  3. Cari kelemahan lawan macam aku buat pakai mata pon boleh..
  4. Gaya seorang ahli politik wajib ada!
  5. Pembahas kedua WAJIB selalu membuat izin laluan
  6. Semua di atas HEHEHE
Ok done harap membantu :D

3 comments:

Lea Isnawi said...

takde keberanian nak masuk bahas

cahaya hidayah said...

urm..teringat lak zaman sekolah menengah..asal ada forum je kena gi...asal ada pantun je kena gi...asal ada bahas je kena gi jugak...
bahas ni boleh orang yang pantas berfikir,berkeyakinan, dan perangai yang suka berhujah dan nak menang jep.. (jgn terasa) tu adalah ciri2 semulajadi yang ada...tapi boleh diasah...huhuhu

Harmi Mohammad Jamil said...

Dijemput pasukan bahas sekolah Saudara untuk menyertai program Bengkel Bahas Bahasa Melayu Ala Parlimen pada hari Sabtu, 26 Januari 2013 bertempat di Bangi, Selangor.

Untuk maklumat lanjut, bolehlah merujuk http://belajardebat.blogspot.com

Terima kasih.

Random Quote GBS